De eerste twee weken

9 september 2018 - Hamrun, Malta

Lieve allemaal,

Zoals jullie al weten ben ik nu al vanaf 23 augustus in het mooie Malta. De donderdag toen we aankwamen hebben we samen met de huisbaas de contracten ondertekend, dit betekende voor ons dat het leven hier in Malta was begonnen. We zijn gaan rond kijken en hebben onze koffers op de slaapkamers neergelegd. Die avond zijn we nog met de taxi naar St. Juliens gegaan en hebben daar uit gegeten. De taxi’s zijn hier een stuk goedkoper dan in Nederland en ook een stuk veiliger, behalve witte taxi’s die belazeren je met de prijzen en doen net alsof ze de formule 1 zijn. Hier rijden ze allemaal aan de linkse kant en de sturen zitten rechts. Ze rijden hier echt als een stelletje gekken. Echt goed opletten hier met oversteken anders word je zo aangereden. De rest van t weekend zijn we een dag opstap geweest in Paceville en lekker een dagje gezwommen in Sliema. Beetje proberen bruin te worden.. De maandag (27 aug) dachten we onze eerste stagedag te hebben. We stonden vroeg op en gingen eerst naar de AM Language school. Daar kregen we een boekje van Malta en uitleg over als er iets mocht zijn. Later kregen we te horen dat ons contract niet klopte, er stond op dat we 3 september pas begonnen in plaats van deze dag. Dus konden nog even lekker een weekje genieten van Malta. Niet verkeerd toch! Deze week hebben we vooral veel genoten van het weer en hebben ons huisje als een thuis gemaakt. We hebben alles eigenlijk wel lekker dicht bij, 5 minuten lopen naar Lidl en naar de bushaltes. We zijn ook een dagje in Sliema geweest en daar een beetje rondgeslenterd en de winkels ingedoken. Leuk dorpje is het! Ook nog lekker gezwommen.

Aangezien ik nog een weekje vakantie had was Morris (mijn vriend) ook nog even een paar dagen spontaan langsgekomen. Dat vond ik super leuk, heb hem alles laten zien en veel samen veel avonden veel leuke dingen gedaan rondgelopen in Msida (in dit dorpje woon ik) en vanuit daar hebben we zelfs gewandeld naar Sliema. Malta lijkt op de kaart heel groot maar eigenlijk ben je er zo! Ideaal! De zaterdag ben ik samen met de meiden, Morris en huisgenootjes die onder ons woonde een trip naar Gozo & Comino gedaan. Hier zijn we eerst met de bus en daarna met een grote boot naar Gozo gegaan. We dachten eigenlijk dat we de hele dag gingen zwemmen bij het beroemde Blue Lagoon, maar toen we in Gozo aankwamen kregen we eerst een trip door Gozo. Dit vonden we eigenlijk niks, aangezien we hier ons niet op hadden voorbereid hahaha. Uiteindelijk zijn we vanuit Gozo met de speedboot naar het mooie Blue Lagoon geweest, het was daar zo mooi en ook zeker een aanrader om daar na toe te gaan. Foto’s volgen nog! Daar hebben we nog lekker 2 uurtjes in het helderblauwe water gezwommen en nog even lekker gezond. Toen de 2 uurtjes voorbij waren gingen we weer met de speedboot naar Malta en vanuit daar naar huis. De zondag ben ik nog gezellig met Morris naar Valletta geweest. We hebben onze ogen uitgekeken hoe mooi Valletta was! Echt heel mooi! Heb deze dagen echt genoten samen met Morris en het was jammer dat hij weer moest gaan, maar hij komt zeker nog een keer langs!

Nou was de dag aan gebroken, onze eerste stage dag. Yoni en ik lopen samen stage bij Happy Days Childcare Centre in Gzira, ik was super zenuwachtig. We moesten om 8 uur s’ ochtends beginnen. We zaten eerst 5 minuten in de bus en daarna 2 minuten lopen naar onze stage. We kwamen daar aan en werden hartelijk ontvangen. Het was heel klein, en heel anders dan wat we gewend zijn in Nederland. We moesten onze schoenen uitdoen maar mochten wel op onze slippers binnen blijven. Het is hier echt heel erg wennen, want het is zo anders dan in Nederland. Veel chaotischer en schreeuwen van enthousiasme naar kinderen. We konden eigenlijk nog niet veel doen en deze week was het vooral meekijken en lekker spelen met de kinderen. De medewerkers zijn hier heel hardhandig met kinderen, dit was even schrikken. Ze pakken de kinderen echt hard aan en zetten ze al snel in de hoek of in de “High chair”. Ook tijdens het eten is het heel chaotisch, kinderen eten het eten van andere kinderen op, gooien met eten of eten hun eigen eten heel slecht of helemaal niet. Verder zijn de medewerkers hier heel aardig en kunnen ze goed Engels. Onderling praten ze wel veel Maltees, maar tegen mij en Yoni gelukkig wel gewoon Engels. De rest van de week was het eigenlijk wel hetzelfde, zijn nu vooral aan het wennen en veel aan het leren van de Maltese cultuur hier! Hopelijk mogen we vanaf volgende week meer doen op de kinderopvang dan alleen spelen met de kinderen!
Nou als je mijn eerste verhaal al leuk vond, blijf dan vooral hangen en volgende week komt weer mijn nieuw verhaal!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Huub en Ien:
    10 september 2018
    Nou Anna, je hebt niet stilgezeten! Al veel gezien lees ik en wat een prachtige foto's.
    En wat leuk dat Morris je al is komen opzoeken. Je stage is effe wennen maar je leert er altijd van. Maak er een mooie tijd van Anna, ik zie al uit naar je volgende verhaal!
  2. Anita Meijers:
    12 september 2018
    Woooow Anna. Een echt vakantie verhaal, hahaha.
    En nu gaat het echte leven beginnen!
    En wat een mooie foto's. Liefs van ons.
  3. Floor:
    14 september 2018
    Prachtige foto's Anna. En de eerste weken er gewoon al op zitten, heel veel succes 😘